Met déze aanpak werken we samen aan sociale veiligheid in de ouderenzorg
Iedereen heeft recht op een veilige werkplek. In de ouderenzorg is dat extra belangrijk, omdat medewerkers - vaak onder hoge druk - met hart en ziel voor cliënten werken. De Veiligezorg-aanpak creëert een veilige werkomgeving door agressie en ongewenst gedrag tegen te gaan. Met als resultaat: méér werkplezier en minder verzuim.
Klaar om aan de slag te gaan? Vanuit de Veiligezorg-aanpak bereiken zorgorganisaties in zeven fases meer sociale veiligheid - voor medewerkers, cliënten én bezoekers.
De aanpak in zeven stappen
1. Project voorbereiden
Voor elk project geldt: goede voorbereiding is het halve werk. Vorm een werkgroep met HR, beleid, zorg, communicatie en eventueel externe partners en begin met regelen. Zorg voor:
• duidelijke afspraken rondom tijd, middelen en communicatie
• een helder begrip van wat ‘agressie’ en ‘onveilig gedrag’ betekenen
• een goed werkend systeem om incidenten te registreren en te analyseren
Tip: begin met één afdeling die enthousiast is - daar ontstaat energie en eigenaarschap.
2. Problemen in kaart brengen
Is de voorbereiding afgerond? Tijd om het probleem in kaart te brengen - samen met wat er goed gaat en waar verbetering nodig is. Begin met het analyseren van de volgende zaken:
• het aantal registraties van incidenten en het huidige beleid om medewerkers te helpen
• de ervaringen van personeelsleden (via enquêtes of interviews)
• de veiligheid van de verschillende ruimtes op de afdelingen (via een kleurenmethode)
Bespreek de uitkomsten met de afdelingen en het management. Laat de werkgroep een plan van aanpak maken en wijs ambassadeurs aan voor een succesvolle uitvoering.
3. Beleid ontwikkelen
Bepaal met alle betrokkenen de belangrijkste zaken en stel maatregelen op. Dat kunnen kleine zaken zijn, maar met grote impact. Denk voor een plan van aanpak na over het volgende:
• een gedragscode met duidelijke huisregels
• opvang en nazorg na incidenten
• afspraken voor budget en borging
Tip: houd de vragen 'wat gaat er niet goed, welke problemen willen we oplossen, wat is de beste manier om dat te doen en wat hebben we daarvoor nodig?' goed in gedachten.
4. Samenwerken met partners
Sociale veiligheid stopt niet bij de voordeur. Betrek politie, gemeente en andere partners. Leg de gemaakte afspraken vast in een plan (waarin staat wie wat doet en hoe) en communiceer deze breed binnen de organisatie. Zorg ervoor dat iedereen op de hoogte is van de werkafspraken.
5. Implementeer de nieuwe kennis
Als de maatregelen helder zijn, is het tijd om ze te implementeren. Geen zorgen: niet alles hoeft tegelijk. Zorg dat medewerkers weten:
• wat er verandert
• waar ze terecht kunnen voor steun
• hoe meldingen worden opgepakt
Het beleid moet eerst ontwikkeld en goedgekeurd worden, dat duurt soms even. De werkgroep kan alvast beginnen met wat mogelijk is, ook als nog niet alles officieel is goedgekeurd.
6. Breid het project uit
Is Veiligezorg op de eerste afdelingen een succes? Rol het project uit naar andere afdelingen. Breng opnieuw de risico's in kaart en maak per afdeling een plan van aanpak. Blijf ook communiceren over resultaten en goede voorbeelden. En betrek cliënten en naasten bij het gesprek over sociale veiligheid.
7. Voortzetten
In de laatste fase staat vooral het voortzetten van de nieuwe maatregelen centraal. Geef sociale veiligheid blijvende aandacht. De werkgroep is daarin de leider. Let daarbij op de:
• procedures
• werkwijzen
• gedragsverandering
• afspraken met partners
• communicatie
Rol van medezeggenschap
Medezeggenschap helpt sociale veiligheid structureel te borgen. Praat samen over veiligheid, meld incidenten en neem elke aanvaring serieus. De volgende tips kunnen daarbij helpen:
• agendeer het thema jaarlijks in jaarplan en overleg met bestuur en HR
• stimuleer open gesprekken over (on)veilig gedrag
• bewaak naleving van afspraken in cao en wetgeving
Meer weten of direct aan de slag?
Alle tools, formats en handreikingen van de Veiligezorg-aanpak vind je op:
www.aovvt.nl