Breder werven doe je zo
Het is lastig om nieuwe collega’s te vinden, dat merken we op de werkvloer. Soms zoeken we te smal: met dezelfde eisen, dezelfde woorden en dezelfde kanalen. Daarmee kan je onbewust veel talent uitsluiten.
Voor kandidaten is het belangrijk dat zij zich welkom voelen om te reageren: een vacaturetekst die aanspreekt, beelden waarin mensen zichzelf herkennen, vindbaar op kanalen waar jouw doelgroep zich bevindt. In deze interventie ga je aan de slag met het oprekken van jouw doelgroep en het slimmer schrijven van vacatures. Zo laat je beter zien wie je bent als organisatie en bereik je meer talent.
Maak kleine groepjes van het liefst zo divers mogelijke medewerkers en doorloop de volgende stappen:
STAP 1 – Need to have of nice to have?
Zoek een relevante vacature op, bijvoorbeeld een vacature die nu in jullie organisatie of team open staat. Zet alle vereisten uit de tekst in twee kolommen: need to have en nice to have. Vraag jezelf af: is dit écht nodig of vooral gewenning/gemak? Voer het kritische gesprek: kunnen we selecteren op potentieel in plaats van enkel op kennis en ervaring?
STAP 2 – Vacaturetekst scherp krijgen.
Soms kunnen de vereisten in een vacaturetekst kandidaten afschrikken. Dit gebeurt vaak door de manier waarop ze zijn opgeschreven: te vaag, te streng of te formeel. Door dezelfde vereisten net iets anders te formuleren en meer beschrijvend te maken, maak je de tekst veel toegankelijker en nodig je meer mensen uit om te reageren. Hieronder zie je een paar voorbeelden:

STAP 3 – Doelgroep oprekken en zichtbaarheid vergroten.
Wie zoek je nu? Schrijf de eerste drie kenmerken op van jouw ideale kandidaat. Wie sluit je daarmee mogelijk uit? Bedenk minstens één groep of achtergrond die nu nog weinig werkzaam is in jullie organisatie, maar je óók zou willen aanspreken. Denk hierbij weer aan: waar kunnen we selecteren op potentieel in plaats van op kennis en ervaring?
Hoe bereik je deze doelgroep?
Brainstorm samen: waar bevindt deze groep zich? Bijvoorbeeld community’s, scholen, vakverenigingen, social media. Hoe spreek je ze aan? Bedenk korte en visuele inhoud, zoals foto’s, korte video’s en verhalen van collega’s. Wat laat je zien? Een realistisch en authentiek beeld van je organisatie, inclusief maatschappelijke impact. Zo herkennen kandidaten zich sneller en voelen ze zich welkom om te reageren.
STAP 4 – Realistisch beeld en actieplan.
Bespreek met elkaar: hoe laat je kandidaten een eerlijk en realistisch beeld zien van je organisatie én van de sollicitatieprocedure? Denk aan: ook uitdagingen benoemen, het team laten zien of kandidaten een inkijkje geven in het werk. Uitdaging: kies vervolgens één concrete actie die je in de komende maand gaat uitvoeren om jouw werving breder en inclusiever te maken.
Dit heb je nodig
Basiskennis van (inclusieve) werving en selectie, begeleiden van groepssessies, deelnemers kunnen uitdagen om kritisch en open te kijken.
Tijdsinvestering
1 uur voorbereiding, 1 uur workshop.
Met dank aan
DoDiversity
DoDiversity.com
