Leren van dilemma's in de zorg en van elkaar
Een methode voor leidinggevenden om via collegiaal leren handelingsopties te verkennen
Leidinggevenden van verschillende zorgorganisaties staan vaak voor dezelfde uitdagingen: het aantrekken en behouden van personeel, het betrekken van naasten bij zorg, of de groeiende regionale samenwerking. Tegelijkertijd wordt er vanuit meerdere kanten aan leidinggevenden getrokken: van bovenaf door bestuur en beleid, en van onderaf door hun teams.
In deze methode staat collegiaal leren centraal. Door met leidinggevenden uit andere organisaties actuele zorgdilemma’s te verkennen, ontstaat een leeromgeving waarin herkenning, nieuwe perspectieven en handelingsopties worden gedeeld. Via een interactief dilemmaspel onderzoek je samen spanningen en keuzes. De meerwaarde zit in het uitwisselen van afwegingen, randvoorwaarden en ervaringen: je ontdekt dat je er niet alleen voor staat.
Wat levert de methode op?
- Inzichten in actuele zorgthema’s en handelingsopties.
- Bewustwording van eigen keuzes en afwegingen.
- Herkenning en erkenning van uitdagingen waar leidinggevenden in de zorg voor staan.
- Nieuwe handelingsperspectieven en inspiratie om direct zelf toe te passen.
Je vraagt jezelf af: hoe geef ik leiding, wat kan ik doen, hoe ziet mijn team mij eigenlijk? In de dagelijkse drukte stel je die vragen niet zo snel. Het samen doorvragen en thema’s verdiepen maakt het voor mij waardevol
Tip. Organiseer de sessie op locatie bij deelnemers, zodat je een kijkje in elkaars organisatie krijgt.
Voorbereiding
- Nodig leidinggevenden uit met vergelijkbare functieprofielen van verschillende organisaties in de regio (bijv. teamleiders, managers).
- Inventariseer actuele onderwerpen bij de deelnemers.
- Vertaal deze onderwerpen naar dilemma’s met meerdere handelingsopties.
Bijeenkomst
- Kennismaking: verken elkaars context en rol via korte stellingen.
- Presenteer de dilemma’s en de handelingsopties.
- Deelnemers kiezen een handelingsoptie met een gekleurde post-it en lichten hun keuze toe.
- Bespreek samen de voor- en nadelen, randvoorwaarden en ieders rol als leidinggevende.
- Iedereen vertaalt de inzichten naar concrete afspraken of acties voor hun eigen praktijk en rol.
Dit heb je nodig
- Iemand die de sessie begeleidt, die kan doorvragen en de groepsdynamiek stuurt.
- Ervaring met groepsprocessen en intervisie is waardevol. Creëer een veilige, open sfeer waarin iedereen vrijuit kan delen.
- 4–8 deelnemers.
- Gekleurde post-its.
Tijdsinvestering
- 6–8 uur voor het ophalen van thema’s en het maken van dilemma’s en handelingsopties.
- Sessie zelf: ca. 3,5 uur.
- Optioneel: korte terugkoppeling of nabespreking van gemaakte keuzes in teamoverleg of met collega-leidinggevenden.
Met dank aan
Erasmus centrum voor zorgbestuur

