Onderzoek

IZZ dame

Weten wat werkt

Vanuit het programma Over Morgen hebben we verschillende soorten onderzoek laten doen.

Een doelgroep die heel belangrijk is in veranderprocessen, is de doelgroep operationeel leidinggevenden en teamleiders. Zij staan vaak voor uitdagingen zoals: het aantrekken en behouden van personeel, het betrekken van naasten bij zorg, of de groeiende regionale samenwerking. Tegelijkertijd wordt er vanuit meerdere kanten aan leidinggevenden getrokken: van bovenaf door bestuur en beleid, en van onderaf door hun teams.

Erasmus Centrum voor Zorgbestuur heeft met deze doelgroep onderzoek gedaan via de methode van collegiaal leren. Door met leidinggevenden uit andere organisaties actuele zorgdilemma’s te verkennen, ontstaat een leeromgeving waarin herkenning, nieuwe perspectieven en handelingsopties worden gedeeld. Via een interactief dilemmaspel onderzochten ze samen spanningen en keuzes. De meerwaarde zit in het uitwisselen van afwegingen, randvoorwaarden en ervaringen: je ontdekt dat je er niet alleen voor staat.

Lees meer over de aanpak van Erasmus Centrum voor Zorgebestuur. Het onderzoek is nog niet afgerond. Zodra het onderzoek klaar is, plaatsen we dat op de pagina met onderzoeksopbrengsten.


Doe de quizz

IZZ heeft onderzoek gedaan naar de impact en effecten van de verschillende activiteiten van het programma Over Morgen.

Beantwoord de quizvragen en leer wat werkt vanuit succesverhalen van andere zorgorganisaties. Zij waren de afgelopen jaren bezig met duurzame inzetbaarheid, medewerkers die fit en vitaal blijven, de zorg van morgen en hoe je daar komt.
Wil je succesverhalen lezen? Of weten wat nog meer werkt vanuit onderzoek? Klik dan meteen door.


Deze quizvragen zijn samengesteld op basis van onderzoek van het programma Over Morgen.

  1. Welke opbrengst werd het vaakst genoemd bij de Hoe Dan?–campagne?
    a. Meer dialoog en samenwerking
    b. Minder ziekteverzuim
    c. Snellere administratie

  2. Wat leerden zorgmedewerkers het meest van individuele coaching?
    a. Nieuwe technologie gebruiken
    b. Beter voor zichzelf zorgen (grenzen stellen, rust nemen)
    c. Administratie verbeteren

  3. Welke tip werd het vaakst genoemd voor succesvolle implementatie van interventies op duurzame inzetbaarheid?
    a. Betrek HR en management vanaf het begin
    b. Alleen top-down werken
    c. Reflectie

  4. Wat is een veelgenoemde belemmering bij veranderingstrajecten in de zorg?
    a. Te veel verschillende projecten en hoge werkdruk
    b. Te weinig subsidies
    c. Onvoldoende technologie

  5. Wat wordt als belangrijkste rol van bestuurders gezien bij verandering?
    a. Subsidies aanvragen
    b. Administratie controleren
    c. Zorgen voor draagvlak en werken vanuit een duidelijke visie

  6. Wat is een veelgenoemde behoefte van medewerkers voor duurzame inzetbaarheid?
    a. Flexibele werkuren en hulpmiddelen
    b. Minder vergaderingen
    c. Minder contact met familie

  7. Wat draagt bij aan het succes van een interventie binnen een verandertraject?
    a. Alleen top-down communicatie
    b. Het inzetten van creatieve werkvormen die het gesprek stimuleren
    c. Het verplicht stellen van deelname aan trainingen

  8. Wat is een effectieve manier om medewerkers te betrekken bij organisatieverandering?
    a. Alleen beleidsmedewerkers laten meedenken
    b. Werken met kartrekkers uit verschillende teams en niveaus
    c. Veranderingen eerst zonder communicatie testen

  9. Welk deel van de zorgmedewerkers die de theatervoorstelling ‘Mag ik je kussen?’ hebben bezocht geeft aan dat er opvolging is geweest in de organisatie?
    a. 23%
    b. 34%
    c. 52%

De antwoorden staan onderaan deze pagina.


Met dank aan
IZZ
www.izz.nl

De correcte antwoorden zijn: vraag 1:A, vraag 2:B, vraag 3:A, vraag 4:A, vraag 5:C, vraag 6:A, vraag 7: B, vraag 8:B, vraag 9:C