Event 6 februari - Aan de slag met de beweging naar de zorg van morgen
01 januari 2024
Workshop 'Maakkracht' door Jetske van Oosten en Tabo Goudswaard
In het boek 'Maakkracht' beschrijven Tabo en Jetske hoe iedereen in vijf stappen problemen kan aanpakken als een 'maker', en de aanzet kan geven tot echte, blijvende verandering. Kortom: Maakkracht toont hoe we dat wat we belangrijk vinden centraal kunnen stellen in de manier waarop we de samenleving vormgeven.
"Waar zijn jullie verliefd op? Wat vind je belangrijk en hoe ga je daar vorm aan geven?"
Reframen
Voorbeeld project: 'Beste omweg van Nederland'
Er wordt een weg verbouwd waardoor we diverse fietstunnels moeten afsluiten. Hiervoor doen we geen aannames dat mensen niet willen omfietsen, maar onderzoeken we samen met fietsers diverse routes.
- Resultaat: subjectieve kaart met ervaringen van bewoners, zoals tegenwind, enge bosjes etc. En scholieren maakten borden om de omweg aan te duiden, en werden enthousiast over de allerbeste omweg van Nederland.
- Wens: alle fietstunnels afsluiten is niet nodig als er één goede, veilige tunnel is waar iedereen doorheen kan fietsen.
- Conclusie: door te ontdekken dat er andere waarden speelden, zoals sociaal en veiligheid, kwam er een nieuw perspectief, namelijk de omweg.
Waardenonderzoek (waar zijn we verliefd op?)
Aan de hand van drie vragen gaan de groepjes uiteen en beantwoorden de volgende vragen.
- Welke menselijke waarden spelen een belangrijke rol in het werk wat je doet?
- Kun je voorbeelden geven van een situatie waarin de omgang met die waarden heel goed gaat?
- Wat gebeurt er als je die mechanismen kopieert naar jouw werkpraktijk?
Voorbeeld: teamsport (samenwerking)
- Gezamenlijk werken naar één doel
- Iedereen heeft zijn rol en specifieke kwaliteiten, je laat iemand op die plek
- Familie die je support
Alles waarbij je probeert om het samen te doen, helpt het om te zien dat je allemaal anders bent.
Gesprek
- Het gaat ook om aandacht geven. Waar het goed gaat zijn vaak situaties waar je het niet verwacht. Waar in de organisatie wordt het niet verwacht, waar je het wel heel makkelijk zou kunnen geven? Bijvoorbeeld ijsjesbonnen die mensen in hun eigen buurt kunnen uitgeven
- Je schaalt niet de oplossing op, maar het werkend mechanisme. Bijvoorbeeld, regelmatig een verrassing bieden, dat zijn niet altijd ijsjes.
Iedereen in de zorg wil iets voor een ander doen, op hun eigen manier. Geef mensen daar de mogelijkheid voor.'
Meer weten?