De Hoe Dan?-materialen helpen leidinggevenden op weg bij de transformatie van zorg
Santé Partners zet de Hoe dan?-campagne in
Dat de zorgtransformatie veranderingen met zich meebrengt is een feit. Een enkele training of workshop is vaak niet genoeg om resultaat te boeken. Het is belangrijk om zowel voor, tijdens als na de veranderingen in gesprek te blijven. De Hoe Dan?-toolkit bevat dilemma’s, stellingen en opdrachten. Alles voor een succesvolle discussie.
Karen Oerlemans is teamleider van het marketing- en communicatieteam bij zorgorganisatie Santé Partners. Samen zorgen ze ervoor dat alle neuzen dezelfde kant op staan, ondanks de moeilijkheden die daarbij komen kijken. Dít is hoe zij dat doen.
Zorgtechnologie is een zegen voor ons vak. Eens of oneens?
Teams faciliteren
"Bij Santé Partners focussen we de communicatie op drie pijlers: informatie delen, verhalen vertellen en gesprekken voeren. Eerst kijken we naar de veranderingen. Wat gebeurt er allemaal? Met verschillende succesverhalen van collega’s en cliënten geven we daar antwoord op. De zorgtransformatie zorgt bijvoorbeeld voor meer zelfstandigheid onder cliënten, doordat we gebruikmaken van slimme weegschalen. Voor eenzaamheid komen nu wandelmaatjes in plaats van wijkverplegers.
Onze leidinggevenden sluiten om de zes weken aan bij een teamoverleg. De Hoe Dan?-materialen helpen om aandachtig te kijken naar de veranderende rol die van medewerkers wordt verwacht. Het is makkelijk om tegen een zorgmedewerker te zeggen: ‘Oké, je hebt een training over digitale hulpmiddelen gevolgd, dus ga aan de slag.’ Het gebeurt regelmatig dat medewerkers deze hulpmiddelen achteraf niet inzetten, omdat ze er bijvoorbeeld niet achter staan. In deze gevallen kunnen de leidinggevenden Hoe Dan? producten gebruiken om het gesprek aan te gaan.”
De negatieve gedachte: ‘Oh, er komt een tsunami aan ouderen op ons af en we kunnen het niet meer aan,’ willen we niet benadrukken.
Posters, kletspotten en dialoogkaarten
“Op onze leiderschapsdag besloten we een klein winkeltje te openen met Hoe Dan?-materialen. Ik had een stuk of honderd verschillende interactieve posters afgedrukt, maar er lagen ook kletspotten en dialoogkaarten op tafel. Na een korte uitleg kon iedereen meenemen wat ze wilden. De kletspot won het aan populariteit. We merkten dat zo’n scheurblok te veel is om in één keer te bekijken, dus dat ik interactieve posters had uitgeprint hielp. Zo had een poster een slinger met successen en beschreef de andere goede voornemens.
De meeste leidinggevenden waren heel enthousiast. Eindelijk iets tastbaars. Het is niet zo dat ze het moeten gebruiken, het is er meer om ze op weg te helpen. Ik heb toevallig vandaag het bankje van Hoe Dan? besteld. Dat vind ik een mooie manier om verhalen mee op te halen. Binnen onze organisatie zijn we aan het voortborduren op de Hoe Dan?-materialen door middel van een medewerkersboekje. Hierin stellen we vragen als: waar krijg je energie van en wie geef je een compliment? Op die manier hopen we het gesprek breder te trekken.”
Zelf aan de slag met Hoe dan? Bezoek de website. En bekijk en deel ervaringen met andere zorgorganisaties.
'Winkeltje' van Hoe dan?-materialen bij Santé Partners waar leidinggevenden uit mochten kiezen.