Helpende vragen

20 november 2025
Screenshot 2025 11 20 at 08 14 06

In het verandertraject deel je informatie met anderen in de organisatie. Soms wil je hun alleen informeren. Op andere momenten wil je mensen prikkelen om na te denken over wat de verandering of een onderdeel daarvan betekent en wat het van ze vraagt. In het geval je collega’s wilt stimuleren om mee te denken, kun je gebruik maken van ‘helpende vragen’. Dit type vragen zet de ander aan het denken om zelf antwoorden te vinden, creatiever te zijn of een probleem op te lossen. Het is een vraag die een thema verheldert, reflectie uitlokt en helpt om inzicht te krijgen in een specifieke situatie.

Helpende vragen zijn:

  • Open vragen, die ruimte laten.
  • Vragen waarin geen oordeel verpakt zit, geen advies gegeven wordt, zoals “zou het niet helpen om….?”
  • Vragen die uitnodigen om stil te staan bij een situatie, ervaring of gevoel en die verder te onderzoeken.


Je versterkt met helpende vragen de betrokkenheid van je gesprekspartner(s) en je uitwisseling wordt effectiever.

In het schema worden voorbeelden gegeven van helpende vragen in verschillende situaties.

  • Als je tot de kern van de zaak wilt komen, stel je vragen die identificeren. Bijvoorbeeld: “Waar gaat het nu echt om?”
  • Als je informatie concreter wilt maken, stel je vragen die concretiseren. Bijvoorbeeld: “Kun je een voorbeeld geven?”.
  • Als je een inzicht wilt verdiepen, stel je vragen die conceptualiseren. Bijvoorbeeld: “Wat is …..?”
  • Als je kritisch naar een verhaal wilt kijken, stel je vragen die problematiseren. Bijvoorbeeld: “Hoe weet je dat zo zeker?”
  • Als je logisch wilt denken over een bepaalde situatie, stel je vragen die helpen redeneren. Bijvoorbeeld: “Hoe kom je tot die conclusie?”


Je kunt een gesprek voorbereiden aan de hand van het schema (download hier). Je kunt het ook meenemen en met je gesprekspartner gebruiken in een gesprek om samen te werken aan verdieping. Het model is gebaseerd op het boek “Goed bedoeld moeilijk maken” van Ariane van Heijningen.

Meer relevante kennisbank artikelen

Werken aan morgen
Veranderen in de ouderenzorg is écht anders
Lees verder
Screenshot 2025 11 20 at 08 19 40
Werken aan morgen
Metareflectie
Lees verder
Ladder4
Verandercommunicatie
Ladder van gevolgtrekkingen
Lees verder
Schermafbeelding 2025 11 22 om 19 17 53
Verandercommunicatie
Praat met beelden
Lees verder
Hulplijn
Verandercommunicatie
Introductie: Hulp bij verandercommunicatie
Lees verder
Klok
Aan de slag
Kiezen in een half uur
Lees verder
Stamper
Aan de slag
Tien tips om in de puree te komen
Lees verder
Schermafbeelding 2025 11 22 om 20 22 19
Aan de slag
Handelingsrepertoire voor veranderaars
Lees verder
Schermafbeelding 2025 11 22 om 19 30 18
Aan de slag
Introductie: Zelf aan de slag
Lees verder
Lieve Lize
Vanuit professionals
Lieve Lize
Lees verder
Cirkel
Vanuit professionals
Oud goud, ervaren collega’s als veranderaars
Lees verder
Cirkel2
Vanuit professionals
Stevig staan als het stormt
Lees verder
Prof
Vanuit professionals
Introductie: Vernieuwing vanuit professionals
Lees verder
Gesprek
Externe impact
Een paar paastakken en een sprankje hoop
Lees verder
Dansen
Externe impact
Dansen met complexiteit in een wervelende wereld
Lees verder
Schermafbeelding 2025 11 22 om 21 08 11
Externe impact
Samenwerken moet
Lees verder
Complexiteit
Externe impact
Introductie: Samenwerken in complexiteit
Lees verder
Over Morgen Veranderen doe je samen
Samen veranderen
Introductie: Veranderen doe je samen
Lees verder
Over Morgen Werken aan morgen
Werken aan morgen
Introductie: Werken aan morgen
Lees verder
Bliksemschicht
Beweging
Energie vasthouden in een overvolle dag
Lees verder