Omgaan met agressief gedrag van cliënten of familieleden
Floris de Jong is als coördinator betrokken bij het programma Veiligezorg van AO VTT. Met onder andere een podcast en regionale bijeenkomsten met workshops en masterclasses is het doel: een veilige werkomgeving creëren voor zorgmedewerkers – zowel fysiek als verbaal. Dit is hoe.
Agressie op de werkvloer
Je wilt je werk natuurlijk doen zonder geconfronteerd te worden met een boze blik of bedreiging van cliënten of familieleden. Makkelijker gezegd dan gedaan, want op de werkvloer is agressie een groot probleem. “We willen met het programma Veiligezorg bewustwording creëren over het onderwerp en handvatten bieden voor het omgaan met agressief gedrag,” aldus Floris. “We richten ons onder andere op de drie thema’s: voorkomen & (h)erkennen, uitspreken & bespreken en opvang na een incident.”
“Een van de workshops die we aanbieden wordt bijvoorbeeld gegeven door een politieagent die vertelt wanneer en hoe je een incident meldt. De dader moet duidelijk een grens overschreden hebben: als iemand roept ‘Ik weet waar je woont’, is dat geen strafbaar feit, maar ‘Ik kom naar je huis om het in brand te steken’ wel.”
Van kennis naar handvatten
De kennis over veilig werken vertalen ze naar praktische tools. “De toolkit bevat drie masterclassvideo’s over de hoofdthema’s en producten om de theorie behapbaar te maken. Denk aan gesprekskaarten en tips om bij jezelf in te checken: welke grenzen kan ik stellen richting de cliënt en zijn of haar familie?”
Ook staan er podcastafleveringen online om te beluisteren.
Welke grenzen kan een medewerker stellen richting cliënten en hun familie?
3x stappen voor meer veiligheid op de werkvloer
1. Voorkomen & (h)erkennen
Voorbereiding is het halve werk – écht. Begin daarom met het trainen van zorgmedewerkers. Wat zijn de voortekenen van agressief gedrag? Plan ook tijd in om casussen te bespreken.
2. Uitspreken & bespreken
Grenzen stellen is essentieel voor het omgaan met agressief gedrag. Laat zorgmedewerkers daarom nadenken over hun grenzen en sta stil bij verwachtingsmanagement.
3. Opvang na een incident
Helaas: incidenten kunnen we nooit helemaal voorkomen. Daarom is nazorg een belangrijke stap. Hoe kun je zorgmedewerkers opvangen en ervoor zorgen dat ze zich gehoord voelen?
Bekijk ook het materiaal van de campagne 'Jij doet ertoe' en van het project Veiligezorg.