Opleiden op de werkplek: collega’s tillen elkaar op naar een hoger niveau

Non-stop zoeken naar de perfecte kandidaat? Dan kun je lang wachten. Stuur mensen niet terug naar de schoolbanken, maar leer ze de vaardigheden op de werkplek. Zo groeien ze lerende wijs in hun nieuwe functie. Win-win voor medewerker én werkgever.
Schrijf op wie waar in uitblinkt en waar nog winst te behalen valt
Theorie versus praktijk
Een opleidingsdag is leuk en leerzaam, maar deelnemers onthouden gemiddeld maar 20 procent. De theorie de volgende dag toepassen? Dacht het niet - zeker niet als cliënten meteen hulp nodig hebben en de telefoon roodgloeiend staat. Soms beheerst iemand de nodige vaardigheden na een maand, soms na een halfjaar. Handelingen moeten in je vezels zitten en automatisme worden. “We stoppen pas met onze begeleiding als de vaardigheden helemaal in de vingers zitten. We verlenen praktijktraining totdat dit het geval is”, aldus Paul van Deursen, directeur van L&D Group. Zij leiden alleen op in de praktijk.
“Wij faciliteren die praktijktraining graag, maar zorgorganisaties kunnen er ook zelf mee starten, met de kennis van collega’s. Schrijf op wie waar in uitblinkt en waar nog winst te behalen valt. Dat laatste kan spannend zijn, want je toont kwetsbaarheid door zwaktes te delen. Maar alleen zo kan iemand groeien. Heeft iemand moeite met bloedprikken, terwijl een ander dat foutloos doet? Koppel ze aan elkaar en laat de ervaringsdeskundige het voordoen of feedback geven. Ontwikkeling doet pijn, maar uiteindelijk loont de inzet altijd.”
Plan van aanpak
Solliciteert iemand met een horeca-achtergrond voor de functie van helpende, of groeit een verpleegkundige door naar leidinggevende? Dan zijn er nieuwe vaardigheden nodig. “Eén keer voordoen of een losse tip geven heeft geen zin. Zorg dat de leidinggevende op de hoogte is van het leerproces en maak samen een concreet doelprofiel met heldere verwachtingen - welke kennis is nodig voor de nieuwe functie? Schrijf op welke collega’s bij onderdelen kunnen helpen. Bijvoorbeeld: medewerker X moet tussen 1 januari en 1 februari foutloos leren bloedprikken, medewerker Y voorziet feedback, doet voor en legt uit.”
Leren van en met collega’s doe je zo
1. Breng de sterke en zwakkere punten van collega’s in kaart.
2. Stel voor de collega die zich wil ontwikkelen een duidelijk functieprofiel en doel op.
3. Koppel een collega die sterk is in een vaardigheid aan iemand die dat aspect wil leren.
4. Laat de ervaren collega de vaardigheid voordoen, uitleggen en gerichte feedback geven.
5. Plan als leidinggevende maandelijks een voortgangsgesprek en bespreek de gemaakte ontwikkelingsstappen. Gaat het de goede kant op? Waardoor wel? Waardoor niet?
6. Houd het ontwikkelplan levend: stel telkens vast wat het doel voor de volgende maand is. Bijvoorbeeld: deze maand lag de focus op taak X, komende maand op taak Z.
Meer tips? Op deze pagina vind je een Samenvatting van ons Ideeënlab.