‘Leid op tot functies en rollen, niet alleen tot diploma’s’

Minstens vijf jaar aantoonbare ervaring in de ouderenzorg, een diploma van een relevante opleiding op zak, een persoonlijkheid die perfect aansluit bij het plaatje dat we voor ogen hebben én fulltime beschikbaar - ook in de nacht- en weekenden. Medewerkers werven is al lastig genoeg. Met zo’n lijst aan criteria laat de droomkandidaat extra lang op zich wachten.
Om op een slimme en snelle manier de gaten op de werkvloer te vullen, bedachten onderwijskundige Paul van Deursen en zijn compagnon vanuit L&D Group de gepersonaliseerde leerroute. Ze sturen mensen niet terug naar de schoolbanken, maar leren hen de vaardigheden op de werkplek. Zo hoeven zorgorganisaties niet te wachten tot de droomkandidaat voorbijkomt, maar groeien (potentiële) medewerkers lerenderwijs in hun bestaande of nieuwe functie. Paul vertelt waarom hun werkwijze werkt en hoe de begeleiding er in de praktijk uitziet.
Out of the box
Als volwassene een carrièreswitch of promotie maken door nieuwe vaardigheden te leren in het regulier onderwijs? Vaak een hoopvolle poging die halverwege spaak loopt. Althans, dat is wat Paul zag gebeuren. “De combinatie van werk, leren en privé is enorm zwaar. Een haalbaarder leertraject voor volwassenen begint op de werkvloer. Maar als het antwoord op de dreiging van grote tekorten en veel ziekteverzuim in de zorg een curriculum van vier jaar is, twee dagen per week naar school gaan en pas aan de slag mogen als de laatste schooldag erop zit, dan werkt dat niet. Daarom ontwikkelden we de gepersonaliseerde leerroute.
‘Een haalbaarder leertraject voor volwassenen begint op de werkvloer’
De focus ligt hier op één-op-één begeleiding en op de combinatie van leren en werken. De begeleiding vindt uitsluitend plaats op de werkplek, want alles wat nodig is om de nieuwe vaardigheden te beheersen, bevindt zich vaak binnenshuis. Daarnaast motiveert het enorm om nieuwe kennis direct toe te passen in de praktijk,” aldus Paul. De leerroutes verschillen per persoon, omdat de voorkennis, ervaring en manier van leren altijd uiteenlopen. Het enige dat bij ons altijd terugkomt, is dat niemand een klaslokaal bezoekt. “Als ieder uur telt, is het zonde om medewerkers uit het arbeidsproces te halen.”
Succesformule
Paul: “We leiden op tot functies en rollen, niet alleen tot diploma’s. Voor wie de gepersonaliseerde leerroute relevant is? Bijvoorbeeld voor mensen met een promotie tot leidinggevende die hun probleemoplossend vermogen willen verbeteren, zij-instromers uit de horeca of retail die de basiskennis beheersen, maar bepaalde vaardigheden missen, of mensen die in hun huidige functie op hun tenen lopen. Kandidaten kunnen na afronding van de leerroute besluiten hun vaardigheden te verzilveren met een diploma, bijvoorbeeld door het portfolio aan een ROC of hogeschool voor te leggen. Na gemiddeld driekwart jaar kunnen de meesten hun kennis en vaardigheden laten erkennen. Het is een vorm van omdenken die mensen veel sneller op de juiste plek brengt. Dat maakt het succesvol.”
‘Kijk liever naar iemand met een enorme motivatie en met wie het op persoonlijk vlak klikt’
Voor een geslaagde afronding van de leerroute is een proactieve houding nodig, zowel van de kandidaat als de zorgorganisatie. “Of hij of zij het volle maandsalaris ontvangt? Dat is aan de werkgever. Ja, de kandidaat is volledig inzetbaar op de werkvloer, maar ook aan het leren. Als werkgever continu zoeken naar iemand die precies aan het eisenprofiel voldoet, is voorbij. Kijk liever naar iemand met een enorme motivatie en met wie het op persoonlijk vlak klikt. Vervolgens begeleiden wij net zolang totdat iemand de functie volledig beheerst.”
Wil je meer ideeën over werven en werken met anders opgeleiden? Bekijk de samenvatting van het ideeënlab.